Oneindig lang vakantie - Reisverslag uit Philipsburg, Sint Maarten van Sacha Wouden - WaarBenJij.nu Oneindig lang vakantie - Reisverslag uit Philipsburg, Sint Maarten van Sacha Wouden - WaarBenJij.nu

Oneindig lang vakantie

Door: Sas

Blijf op de hoogte en volg Sacha

09 December 2016 | Sint Maarten, Philipsburg

28/11 Vandaag is de dag van nieuwe mensen: Daphne is nieuw op kantoor, nieuwe collega! Naja voor mij nieuw, ze heeft hier 2 jaar geleden stage gelopen dus echt nieuw hier is ze niet. Zo versterken we het vrouwen-kantoor beetje bij beetje. Heerlijk feministisch. Van dat feminisme is daarentegen thuis weinig te zien. Het mannen-hol is namelijk aangesterkt met Johnny, broertje van Jimmy. Tweelingbroertje van Jimmy. Het regent de godganse dag, vast om ze een verkoelend welkom te geven. Tja, hier heb je toch echt liever verkoelend dan een warm welkom. Het is 23C, zeker 6C kouder dan gister, niet om te klagen maar de lange mouwen komen nu toch echt uit de kast. Thuis Skype ik sinds tijden weer met thuis-thuis, lekker bijkletsen!
Daarna maak ik mijn thuis-kamer weer mijn nieuwe-thuis-thuis, foto’s ophangen met ander tape: we hebben al bijna de drie-maal-scheepsrecht aangetikt ☺

29/11 Vandaag was nogal een chaotische dag. Ik had veel poster besteld en pakketten voor mijn twee evenementen. Nu was de rekening toch echt 3 maal duurder dan verwacht. Dus nu veel geregel, is alles uiteindelijk goed gekomen. Lees: na 2 uur, TWEE UUR.

Dit weekend gaan Ier en ik naar Sabaaa, jaaa. De tickets hebben we al binnen, nu alleen nog een slaapplek en de duikdagen. Ach, hoe moeilijk kan het zijn. Saba heeft 2000 inwoners dus zoveel mensen zullen niet heen gaan. Maar zoals vanzelfsprekend heeft het chaotische leven mij weer een chaotische boost gegeven: dit weekend is het natuurlijk Saba weekend. Zoals wij koningsdag vieren, viert Saba, Saba-dag. Dus alles, maar dan ook alles zit vol. Naja, zorgen zijn voor morgen. Eerst lekker naar de bios: ritueeltje. Heerlijke avond, heerlijke film, heerlijk niet-chaotisch!

30/11 Vandaag breng ik met Daphne een deel van de posters weg in Philipsburg. Ja die moeilijke posters. Ja in het altijd drukke Philipsburg. Wat is het allemachies heet en allemachies druk op de weg. Jammer van de lange broek en dichte schoenen voor de airco-preventie maar we mogen niet klagen: het zonnetje schijnt.

Ik krijg eindelijk een opluchtend mailtje, Saba is geregeld! Een zeer lieve Belg in Saba heeft ons geholpen met al het geregel. Lees in Belgisch accent: Plezant zech! Het is een rib uit je lijf, maar gelukkig hebben we er nog 23 over. Thuis loop ik de berg op en ga ik op tijd naar bed. K-A-P-O-T. Of in het Belgisch: kzin noa mn nest, kgoan noa mn kaf! Ik ben alvast aan het trainen voor het weekend.

1/12 December. DECEMBER. Ik vind het heftig, de tijd gaat hier zo snel als dat sneeuw hier voor de zon zou verdwijnen. Je merkt dat de drukte nu toeslaat. Alles moet besteld en verscheept worden rond eind december dus er moet iets meer vaart achter sommige dingen. Typisch genoeg vaart er ook een oude Volvo Ocean Boat binnen. En komt Gert-Jan (Volvo Ocean Race) nog even buurten, ja zo normaal voor iedereen hier en toch zo speciaal voor mij. Na werk hebben we een ‘Course the L’Alliance’ borrel. De Course the L’Alliance wordt dit weekend gevaren (zeilwedstrijd) dus daar moet natuurlijk op gedronken worden! Thuis klets ik met Johnny, teambinding voor het huis. Mezelf een beetje mengen in het mannen-hol. Ik kom erachter dat Johnny en Jimmy naast de overeenkomsten toch best van elkaar verschillen.

2/12 De Course the L’Alliance is vandaag van start gegaan. Helaas is een mevrouw, die mee racete, met haar voet tussen twee boten terecht gekomen. Lees het aankomende stuk niet als je niet van de omschrijving van een wond houd:
Haar voet zat nog in de schoen maar haar scheen- en kuitbeen waren beide door midden dus haar voet bundelde enkel aan de huid rondom het been.
Het is weer veilig om rustig door te lezen:
Thuis heb ik geen stroom, ohja en ook geen kleine koffer. Best noodzakelijke dingen als je, je koffer in moet pakken. Gelukkig zijn Ier en Em mijn redders in nood en mag ik een koffertje lenen. Vandaag komt Ier slapen, logeer partijtje, want morgen moeten we om 06:00u op. We hebben zo’n heerlijke vrouwen avond. We kijken sex-and-the-city, drinken gin-tonics, eten veel te veel chips en zijn klaar voor SABAAAAA.

3/12 Om 7:00 moeten we naar de Airport want om 7:20 moeten we inchecken. Klein obstakel, mijn auto is bij de maker. Iets groter obstakel: De dollar-busjes (het OV van hier) rijden nog niet zo vroeg op zaterdag ochtend. Dus er zit maar een ding op: liften. Gelukkig is een vrouw zo vriendelijk ons naar de Airport te brengen en zijn we dik op tijd voor het inchecken en de koffie. We stappen in een klein vliegtuigje: 9 personen stappen in, je kan in de cockpit kijken en we stijgen op met zonsopgang. Vijftien-hele-minuten later (uitgeschreven lijkt het meer dan 15) landen we op de kortste commerciële landingsbaan van de wereld. We landen veilig tussen twee afgronden in, op een stukje asfalt. We worden opgehaald door het vriendje van de Belg. Allé das plezierig zech. Ons huisje, de cottage is geweldig. Het uitzicht is memorabel en het huisje is super kneuterig ingericht ☺ We halen boodschappen en gaan daarna meteen voor de Hike. DE HIKE. Het hoogste puntje van het Nederlands Koninkrijk aantikken, bovenop Mount Scenery. Het was stukken zwaarder dan verwacht maar 1,5 u, 1064 treden en bakken vol modder later zijn we dol gelukkig dat we er zijn. We zijn nog gelukkiger dat er uitzicht is. Het uitzicht is 5 minuten zichtbaar en dan 2 minuten niet, de wolken die langs waaien verblinden ons zicht. We zitten namelijk exact op de wolkengrens. We doen ook nog het modder-pad, of het verstandig is, is een ander verhaal maar je haalt er wel veel lol en mooi plaatje aan over.

Beneden zoeken we een kraantje, zo kunnen we niet liften. Ohja, liften is hier heel gewoon. Er zijn geen car-rentals dus er zit niks anders op. Er is 1 weg heen en 1 weg terug, dus je weet zeker dat elke auto heen gaat waar je wilt als je zelf maar aan de goede kant van de weg staat. In de avond gaan we naar de Harbour, daar is het Saba-dag feestje. We lachen er een beetje om, het is nogal knullig maar voor de totale populatie van 2000 mensen is dit een hele happening! We gaan uiteindelijk vroeg terug, want morgen moeten we om 08:00u klaar staan voor het duiken. Mooie dag, met nog mooiere vooruitzichten!

4/12 We worden wakker met de meest prachtige zonsopkomst, het geluid van krekels en het vooruitzicht op 3 prachtige duiken. We worden opgehaald en gaan van start. Om de lees pijn te verzachten zal ik alleen de hoogte punten opschrijven. Duik 1: het labyrint. Ik zie mijn eerste HAAI ooit en 1000-1 prachtige kleurrijke vissen. Een leuk weetje: het zand op de bodem is op sommige plekken warm. Dat komt omdat Saba een vulkanisch eiland is. Duik 2: hole in the corner. Ik zie mijn tweede haai! Duik 3: the wall. Ik zie 3 schildpadden waarvan 1 mega. De mega had zeker een schild van 1 meter lang. Ik zie zeepaardjes. En overal zie ik koraal, dit komt doordat het een vulkanisch eiland is: super vruchtbaar. De muur is indrukwekkend. Je zwemt boven de muur op ongeveer 8meter diepte vervolgens zwem je over de rand verticaal omlaag tot 18meter. Het voelt alsof er geen bodem is en je in de oneindigheid zwemt omdat het daar 40meter diep was. Deze duik-ervaring was prachtig, genieten en speciaal. Ik denk dat er geen plek op de wereld is die zoveel moois kan bieden als een vulkanisch eiland, beter bekend als: Saba. Onderwater is het heerlijk: alle chaos is weg en niemand kan praten (dus ik ook niet). Mocht ik ooit in reïncarnatie gaan geloven dan wil ik wel een vis zijn. Heerlijk los.

Saba-thuis maken we eten, drinken we een wijntje, teuten we en genieten we van de sterren. We zitten in onze trui met een dekentje om. Het is hier koud, even vergeten dat hoe hoger je zit hoe kouder het wordt. Wel lekker, geen muggen en een koele nachtrust. Voor ons is dit echt een vakantie. Een minivakantie maar reusachtig qua indrukken. Dat gevoel dat als je niet op de klok kijkt, je vakantie ook niet ophoud, dat hebben wij. En hij houd ook niet op want morgen, maandag, hebben we nog een dag vakantie!

Oneindig lang vakantie, voor oneindig veel genot.


  • 09 December 2016 - 17:32

    Reitse:

    Hoi Sas.
    heb net met je geproost, toevallig las ik net je blog toen je me appte
    lekker geschreven hoor! ik geniet van je verslagen nog ff en dan zie ik je weer dikke knuffel van mij.

  • 09 December 2016 - 23:21

    Inge:

    Hoi sas wat schrijf je toch een prachtige verslagen.als ik mn ogen dicht doe Is het net of ik bij je ben, maar nog even wachten We hebben er veel zin in .geniet van alle mooie dingen die nog komen dikke kus van ons

  • 11 December 2016 - 09:54

    Theo:

    Hey Saskia, ik hoor en lees dat je het erg leuk hebt. Ik wil ook wel effe een duikie met je doen op Saba, lijkt me geweldig! Ga denk ik toch kijken of er bij Ruby in het vliegtuig nog een plekkie over is...Kijk wel uit met die haaien hè, want sommige kunnen bijten. Geniet er nog een paar maanden en van, maar dat zal wel lukken. Zeker rond de kerst met Ruppert.
    Groeten uit een miezerig Nederland.

  • 12 December 2016 - 10:14

    Mirjam:

    Wauw Sas, wat een geweldig avontuur/ mini vakantie, geweldig!!
    nog even relaxen voor dat de gekte en drukte losbarst, dan doe je goed.
    Dat je dat durft, duiken met haaien in het vizier, jij liever dan ik brrrr.
    Ik geniet van je mooie verslagen/ verhalen.
    knuffel van ons

  • 28 December 2016 - 18:50

    Linda:

    Hallo Sas, waar blijven de verslagen van al je belevenissen. Je loopt een beetje achter.
    Wij wensen je in elk geval een leuke en gezellige jaarwisseling toe en heeeeeel veeeeeel plezier in 2017. Liefs Ard, Linda, Tim en Dennis.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sacha

Houd van reizen, van nieuwe mensen, van mooie plaatsjes en veel gezelligheid.

Actief sinds 16 Sept. 2016
Verslag gelezen: 293
Totaal aantal bezoekers 14643

Voorgaande reizen:

06 September 2016 - 07 April 2017

Sas wordt Sint Maartenaar

Landen bezocht: